Rådgiversamarbejdet i griseproduktionen 2.0
Projektansvarlig: Dorthe Poulsgaard Frandsen
De forventede resultater fra projektet bliver offentliggjort på denne internetside:
4. kvartal 2025. Projektets resultater stilles gratis til rådighed
Introduktion: Projektets formål er at formidle grisefaglige viden til dyrlæger og rådgivere, så de hurtigt og effektivt kan bidrage til, at nye resultater og viden bliver behandlet og omsat til praksisnære tiltag, der kan implementeres hos griseproducenterne.
I arbejdspakken ”Veterinær viden på staldgangen” sikres det, at nyeste forsøgs- og forskningsresultater bliver formidlet til privatpraktiserende dyrlæger og rådgivere, ligesom der kommer input til nye forskningsaktiviteter. Kontakten sker på korte møder samt via nyhedsbreve. Endelig opretholdes løbende kontakt til dyrlægestuderende for at understøtte fortsat tilgang af grisedyrlæger.
I arbejdspakken ”Viden i arbejde” nedsættes en visionsgruppe i et samarbejde mellem UdviklingsSamarbejdet Svin og SEGES Innovation. Visionsgruppen har bl.a. til opgave at udpege relevante emner for landsdækkende kampagner, som understøtter branchens målsætning og baner vejen for, at relevante aktører fra grisebranchen kan blive inddraget i kampagnearbejdet. Målet er at appellere til så mange griseproducenter, driftsledere og medarbejdere som muligt, så disse får lyst at være en del af kampagnen. For eksempel kunne en poltekampagne, udarbejdet i samarbejde med DanBred/L&F Gris, praktiserende dyrlæger, inventarfirmaer m.fl. understøtte målet om øget so-overlevelse.
Visionsgruppen skal ligeledes udvælge aktuelle problemstillinger, som bliver omdrejningspunktet for udviklingsdage. Her indhentes ekspertise fra ind- og udland for i fællesskab at belyse problemstillinger, så det efterfølgende er muligt for deltagerne at initiere en adfærdsændring hos stald-personalet. Endelig vil der ske en videreudvikling af manualerne, som beskriver best practice i de forskellige staldafsnit.
Grisedyrlæger og rådgivere har hyppig kontakt med de næsten 2.300 grisebedrifter qua rådgivningsaftaler og er derfor vigtige aktører, når ny viden skal overføres til praksis. De kan påvirke beslutningstagerne og motivere disse til at anvende den nyeste viden på bedrifterne. I de landsdækkende kampagner og på udviklingsdagene involveres andre relevante aktører i branchen. Det vil sikre fælles retning og et højt vidensniveau blandt deltagerne. Dette kan f.eks. føre til, at inventarfirmaer tilbyder løsninger, der gør det muligt at udnytte nyeste viden og ikke blot standardløsninger.
Forventningen er, at øget inddragelse og vidensdeling vil sikre gode og holdbare løsninger, som dansk griseproduktion kan profitere af på kort og lang sigt. På staldgangen vil de anviste løsninger være anerkendt hos flere interessenter, hvilket understøtter generelle adfærdsændringer. Hvis de landsdækkende kampagner fx fokuserer på øget soholdbarhed, kan dette måles på et faldende antal afvigelser vedr. brug af sygestier i kontrolrapporterne, som udarbejdes i forbindelse med DANISH-certificeringen og/eller efter besøg fra Fødevarestyrelsen.
Projektresultater: