Pig Academy 2.0

Projektansvarlig: Line Sønderstrup

De forventede resultater fra projektet bliver offentliggjort på denne internetside:
4. Kvartal 2026. Projektets resultater stilles gratis til rådighed

Introduktion: Projektets overordnede formål er at sikre tilstrømning af uddannet og kvalificeret arbejdskraft i grisebranchen, ved at fokusere på rekruttering af elever til griselinjen på landbrugsuddannelsen.

Projektet har også til formål at styrke netværket og fagligheden blandt lærerne, som underviser på griselinjen på landbrugsuddannelserne.

Aktiviteter:
Projektets aktiviteter vil styrke rekrutteringsindsatsen på griselinjen på landets landbrugsuddannelser og bidrage til at sikre engagement, motivation og faglige færdigheder hos eleverne, der vælger at arbejde med grise, så de forbliver en ressource i branchen på længere sigt.

I AP1 vil der være fokus på at skabe gode oplevelser for eleverne, når de besøger griseproducenter i forbindelse med praktikker og andre besøgsformater. Der etableres et netværk blandt alle landets nuværende ”Grise-korps”, hvor deltagerne gennem møder og materiale, får mulighed for at erfaringsudveksle og blive dygtigere til at gøre deres branche endnu mere attraktiv for den unge generation. Desuden vil der etableres nye grisekorps, så der eksisterer et grisekorps i alle relevante dele af Danmark.

På baggrund af interviews udført i projektet i 2025 vil AP2 sætte fokus på 3 indsatsområder, der vurderes at bidrage til fastholdelse af unge faglærte landmænd i griseproduktionen. Inddragelse af informanternes oplevede barrierer og udfordringer skal identificere mulige løsninger, så det kan forebygges, at andre faglærte landmænd, forlader erhvervet. Eksempelvis kunne konkrete jobbeskrivelser af deltidsjob inspirere flere kvindelige faglærte landmænd til at blive i erhvervet, da de kan se mulighed for at forene arbejdet i griseproduktionen med familielivet. Eller flere tilbud fra landbrugsskolerne om deltagelse i f.eks. faglige netværk efter endt uddannelse, så de faglærte landmænd stadigvæk føler sig som en del af et fællesskab, som hjælper til fastholdelse.

Aktiviteterne i AP3 vil bidrage til at udvikle deltagerinvolverende undervisningsmateriale og læringsforløb for elever på alle dele af landbrugsuddannelsen, inden for griseområdet. Spændende, relevant og involverende undervisningsmateriale er med til at motivere eleverne til at dygtiggøre sig inden for griseområdet, og på den måde stå stærkere fagligt. Lærerne er en vigtig ressource ift. at højne faglighed, skabe motivation og sikre trivsel blandt eleverne og derfor skal lærerne understøttes i dette arbejde.

I AP4 afholdes der fagdage for lærerne, hvor de får faglig ajourføring og mulighed for at udvikle nyt og revidere eksisterende undervisningsmateriale, så materialet forbliver aktuelt.

Effekter:
På kort sigt forventes projektet at styrke kvaliteten af undervisningen på landbrugsuddannelsernes griselinjer betydeligt. Derudover forventes det, at flere elever vil få mulighed for at opleve arbejdet med grise på nært hold gennem velstrukturerede besøg, hvilket kan resultere i øget optag på griselinjen.

På længere sigt forventes det, at flere af de færdiguddannede landbrugsskoleelever med specialisering i griseproduktion vil vælge at efteruddanne sig og fastholdes i branchen.

Projektresultater: